Anonymous (15th century), Ptolemy with an armillary in hand, medium unknown, dimensions unknown, Firenze, Biblioteca Nazionale Centrale, Ptolemy, Cosmographia, ms. Magl. XIII.16, f.3. |
|
Anonyme (XVe siècle), Ptolémée avec une sphère dans sa main, medium inconnu, dimensions inconnues, Firenze, Biblioteca Nazionale Centrale, Ptolémée, Cosmographia, ms. Magl. XIII.16, f.3. |
"Ptolemy was considered the most important astronomer for more than a millenium and the first representations I remember are connected to the representation of the Seven Liberal Arts. He is portrayed together with Astronomy as her patron. He is crowned for a misunderstanding with the Ptolemaic dynasty of Ellenistic Egypt." (Giancarlo Truffa) |
« Ptolémée a été considéré comme le plus important astronome pendant plus d'un millénaire et je me souviens que ses premiers portraits sont reliés à la représentation des Sept arts libéraux. Il y est accompagné par l'allégorie de l'Astronomie. Il est couronné parce que confondu avec la dynastie ptolémaïque égyptienne (Giancarlo Truffa). » |
« Claudio Tolomeo », I luoghi della Scienza in Toscana - Biografie, Firenze, Istituto e Museo di Storia della Scienza.
D'Ancona, P., « Le rappresentazioni allegoriche delle arti liberali nel Medioevo e nel Rinascimento [The allegorical representations of the Liberal Arts in the Middle Ages and the Renaissance] », L'arte, vol.5, 1902, p. 137-155, 211-227, 269-289, 370-385. (Giancarlo Truffa)