Ptolemy Ptolémée

Ptolemaeus

2nd Century A.D. - IIe siècle après J.C.

Iconography of Ptolemy's Portrait
Iconographie du portrait de Ptolémée

1334-1343 Giotto and Pisano

Giotto di Bandoni (1266?-1337) and Andrea di Potedera detto Pisano (Pontedera circa 1290 - Firenze circa 1349), Astronomy, c.1334-43, marble relief, H. 100 cm, Firenze, Museo dell'Opera del Duomo from the Campanile di Giotto.

Giotto di Bandoni (1266?-1337) et Andrea di Potedera detto Pisano (Pontedera circa 1290 - Firenze circa 1349), L'astronomie, vers 1334-1343, relief en marbre, H. 100 cm, Firenze, Museo dell'Opera del Duomo en provenance du Campanile di Giotto.

This figure is identified by several as the one of Ptolemy.

Trachtenberg 1971 identifies it as being the one of "Gionitus, said to have been a 'fourth' son of Noah who fittingly lived on the Euphrates." (p. 93, 101 and fig. 128). This identification, Trachtenberg claims, was made according to Brunetto Latini (1220-1294), Li Livres dou Tresor, which he dates 1284.

According to Francis G. Carmody (Latini 1965), Li Livres dou Tresor was written between 1260-1266 and copied by manuscripts of which about forty are preserved. Here is the excerpt relating to Gionitus:

Cette figure est identiée sur plusieurs comme étant celle de Ptolémée.

Trachtenberg 1971 (fig. 128) l'identifie comme étant celle de « Gionitus, soi-disant le quatrième fils de Noé qui vivait sur l'Euphrate (p. 93, 101 and fig. 128) ». Trachtenberg nous informe que cette identification proviendrait de Brunetto Latini (1220-1294), Li Livres dou Tresor, qu'il date de 1284.

Selon Francis G. Carmody (Latini 1965), Li Livres dou Tresor a été rédigé vers 1260-1266 et diffusé par des manuscrits dont une quarantaine ont été conservés. Voici le passage concernant Gionitus :

Et Noé engendra un autre fil ki ot non Jonitus, ki tint la tiere de Eritaine jouste le fleuve d'Eufrates en orient ; et fu li premiers hom ki trova astronomie et ki ordena la science dou cors des etoiles (Latini 1965, I, 21.3).

The Genesis (9:18) do not quote this Noah's fourth son. Where did Latini took his information?

Kees Verduin 's website on Jonitus quotes excerpts from Petrus Comestor Historia Scholastica (1160). This work refers to Jonitus, Noah's fourth son who invented astronomy.

Furthermore, Verduin quotes another work by John Gill, Expositor, refering to Genesis commentators: "the author of Juchasin [f°135.1] ascribes a fourth son to Noah, whose name he calls Joniko, who taught astronomy in the world, and taught Nimrod the art of war; but these are fabulous stories, and contrary to the sacred Scriptures, which speak of three sons of Noah, and no more."

In his Tresor... Latini refers elsewhere to Astronomy, but also to Ptolemy's Almageste.

Notons que la Genèse (9:18) ne parle pas de ce quatrième fils de Noé. D'où donc Latini aurait-il pu tenir cette information ?

Sur son site web consacré à Jonitus, Kees Verduin cite des extraits de Petrus Comestor, Historia Scholastica, 1160. Cet ouvrage parle de Jonitus, ce quatième fils de Noé qui aurait inventé l'astronomie.

En outre, Verduin cite un autre ouvrage de John Gill, Expositor, qui analyse les commentateurs de la Genèse : « l'auteur de Juchasin [f°135.1] donne un quatrième fils à Noé, qu'il appelle Joniko, qui enseigna l'astronomie au monde, et apprit à Nimrod l'art de la guerre ; mais ce sont là des récits fabuleux, contrairement à la Bible qui ne donne que trois fils à Noé. »

Dans son Tresor... Latini parle par ailleurs de l'astronomie, mais aussi de l'Almageste de Ptolémée :

   

La quarte science est astronomie, ki nous ensegne trestot l'ordenement du ciel et du firmament, et des estoiles, et le cours de .vii. planetes par son zodiaque, c'est par mi les .xii. signaus, et comment se muent li tans a caut ou a froidure, ou a pluie ou a sech, ou a vent, et par raison ki est establies es estoiles (Latini 1965, I, 3.8).

Et sachiés que les estoiles ke l'om puet reconnoistre et chosir clerement el firmament sont .m. et xxii., selonc ce ke l'on trueve el livre de Almagestes (Latini 1965, I, 110.2).

Latini's follower Dante (1265-1321), in La Divina Commedia (Inferno published in 1314, Purgatorio published in 1315, Paradiso written in 1319-1320), does not seem to refer to Gionitus according to the index of names published in the translation by Jacqueline Risset (Flammarion, 1992). Dante knew personnaly several of the artists of this period who worked in Florence and at the Cathedral's decoration, especialy Giotto.

Which authority identified this relief to Jonitus: ecclesiasticals, artists or art historians? Let us remember that the iconographic program refers to the firsts persons practicing on earth each of several illustrated disciplines. In this context, it seems appropriate to seek the origins as far as possible in time. On other hand, Latini quotes Ptolemy, who was widely known and praised by ecclesiastical authorities. The same authorities did not retain this enigmatic Gionitus since his name is not recorded in the Bible, the master book. The question is then to decide which iconographic concept won for the decoration of this Giotto's tower: the official doctrine of the Church, or some ecclesiasticals writings, apocryphs or encyclopedics, which could have benn known by artists?

Whatever we might argue, the illustration of Astronomy on this relief reveals the early 14th century ideas. Whatever the identification is, Gionutus or Ptolemy, the iconography does not show a scholar from the Antiquity, but a 14th century astronomer with his contemporary scientific instruments. And the ineffable bearded shown is not that far from the other customary depictions of Ptolemy...

Dante (1265-1321), émule de Latini, ne semble pas faire référence à Gionitus dans sa Divine comédie (l'Enfer publié en 1314, le Purgatoire publié en 1315, le Paradis écrit en 1319-1321) si l'on se fie à l'index onomastique de l'édition de Jacqueline Risset (Flammarion, 1992). Dante connaissait pourtant plusieurs des artistes de cet époque qui travaillèrent à Florence et à la décoration de sa cathédrale, et tout particulièrement Giotto.

On peut alors se demander si l'identification de ce relief à Jonitus provient des ecclésiastiques, des artistes ou des historiens de l'art ? Notons toutefois que le programme iconographique fait appel aux premiers représentants sur terre pour chacune des disciplines illustrées. Dans ce contexte il paraît usité de la rechercher le plus loin possible dans le temps. Par ailleurs, Latini cite bien Ptolémée, qui était largement connu et apprécié des autorités ecclésiastiques. Ces mêmes autorités ne semblent pas avoir reconnu cet énigmatique Gionitus puisque son nom ne figure pas dans le maître livre qu'est la Bible. La question est donc de savoir quel conception iconographique l'emporta dans ce décor de la tour de Giotto : la doctrine officielle de l'Église, ou bien certains écrits ecclésiastiques, apocryphes ou encyclopédiques qui auraient pu être utilisés par les artistes ?

Quoiqu'il en soit, la représentation de l'astronomie sur ce relief démontre bien les conceptions du début du XIVe siècle en ce qui concerne l'astronomie. Que le personnage soit Gionutus ou Ptolémée, l'iconographie ne montre pas un sage de l'Antiquité, mais un astronome du XIVe siècle avec son appareillage scientifique contemporain. Et l'ineffable barbu représenté n'est pas si loin des autres représentations habituelles de Ptolémée...

"Quite possibly Giotto himsel conceived the entire Trecento program of the first zone [...].
Those marked by an asterisk represent the canonical seven Artes Machanicae of Hugo of St. Victor, Vincent of Beauvais, and other scholastics, with Architectecture, Sculpture, and Painting as subcategories of Armatura.
WEST FACE
Certainly the iconoraphy of the west face - the Creation of Adam and Eve, their First Labor, Jabal (first herdsman), Jubal (inventor of musical instruments), Tubalcain (first smith), and Noah (first cultivator of the vine), -
SOUTH FACE

is continued on the south and east sides with Gionitus (first astronomer), Armatura (the Art of Construction),* Medecine,* Hunting (or Horsemanship),* Weaving*, Phoroneus (inventor of law and order), the flight of Daedalus (master of all arts and patron of artists),

EAST FACE

and then [east side] Navigation,* Hercules and Cacus (purifying the earth for civilization), Agriculture,*Driving (or Theatrica),* Sculpture*and Painting* (displaced to the north side by the portal), and finally (in distinction to Armatura) the Architect.*

The nature of Andrea Pisano's role in this first zone of relief is, to say the least, uncertain. Whether or not he played a part in its conception, and just which hexagons he - or Giotto - designed or executed will remain an interminable controversy." (Trachtenberg 1971, p. 86.)

 

Apparently, Luca della Robbia also made a relief of the same subject for the North side decoration of the same Giotto's Tower in Firenze.

Apparemment, Luca della Robbia fabriqua également un relief du même sujet pour le décor de la face nord de la Tour Giotto de Florence.

"1437 § Il 30 Maggio vengono commissionate a Luca della Robbia le formelle per il lato nord del campanile di Giotto (quello rivolto verso il Duomo) Furono terminate nel marzo 1439. Iconografia molto composta, al contrario dei contemporanei bassorilievi di Donatello per le porte della Sagrestia Vecchia di S. Lorenzo.

Gli esagoni riprendono i modi di Nanni di Banco e rappresentano:

Musica (Jubal)
Astronomia (Gionitus)
Grammatica (maestro e due allievi)
Dialettica (2 filosofi che discutono)
Retorica e Poesia (Orfeo)
Aritmetica (Euclide?)
Geometria (Pitagora?)"

PICCARDI, Paolo, Ringraziamo Paolo Piccardi, Un esperto in campo mondiale, Luca della Robbia, Scienza, tecnica e biografia cronologica, La terracotta e la maiolica ai tempi dei della Robbia, Biografia cronologica, Chronologia, Francomputer.
 

Giotto-Pisano made these works in the frame of an iconographic program representing human activities.

An Astronomer (Ptolemy?) observing with a quadrant and a globe on a table.

Pisano did these works in the frame of an iconographic program representing human activities.


L'Agricoltura

An Astronomer (Ptolemy?) observing with a quadrant and a globe on a table.

Who first identified this astronomer as Ptolemy? This second portrait was reused on a Burundi stamp.


Detail of the quadrant

"The instrument he is using is a quadrant, not an astrolabe. This instrument was in wide use in navigation from the late 15th to late 16th century. The example seen here is not for use at sea, however, because it sits on a desk stand. It should be noted that it is unlikely that Ptolemy himself used any of these devices. He did use an armillary (spherical) astrolabe for astronomical measurements. Also, it should be noted that the legitimacy of nearly all of Ptolemy's astronomical observations has been questioned (Newton 1977). It is now clear that most (if not all) of Ptolemy's astronomical work was done by calculation from theory rather than from actual observation." (Keith Pickering)

"One of my sources identifies the 14th-century relief of Ptolemy observing with a quadrant and a globe on a table as a stone relief in (or from?) the bell tower of Cathedral of Florence, made by Giotto de Bondone (1267-1334) and Andrea Pisano (1290-1348). Thus all your three 14th-century images seem to refer to the same object. I obtained this information from a 1981 Uzbek edition of the star atlas of Hevelius so you should probably try to confirm this from someone in Florence (the IMSS would be the best place to try, I guess)." (Robert H. van Gent)

Giotto-Pisano exécutèrent ces oeuvres dans le cadre d'un programme iconographique sur la représentation des activités humaines pour le Campanile de Giotto à Florence où des copies remplacent aujourd'hui les originaux conservés au Museo dell'Opera del Duomo. Ces travaux furent entrepris vers 1334 par Giotto en collaboration avec Pisano. Après le décès de Giotto en 1337, Pisano poursuivit les travaux jusqu'à son départ de Florence en 1343.

Replacé dans le cadre de ce programme iconographique ce relief représente donc l'astronomie, une des activités humaines au même titre que l'agriculture et la médecine.


La Medicina

Le système cosmographique ptolémaïque jouissait alors de plus d'un millénaire de domination dans le monde scientifique et religieux. C'est probablement pourquoi plusieurs y voient un portrait de Ptolémée, l'incarnation même de l'astronomie. C'est certainement ce qui a mené cette figure à être reprise sur un timbre du Burundi où on l'identifie à Ptolémée.


Detail of globe and zodiacal band

Dans ce marbre un astronome observe le ciel avec un quadrant et un globe posé sur une table. « L'instrument représenté est un quadrant et non pas un astrolabe. Il fut largement utilisé dans la navigation à compter de la fin du XVe siècle jusqu'à la fin du XVIe siècle. Celui qui est ici montré est un modèle de table qui évidemment n'était pas utilisé pour la navigation. On doit noter qu'il est improbable que Ptolémée ait utilisé ces instruments. Il utilisa un astrolabe armillaire (sphérique) pour des mesures astronomiques. On doit également tenir compte du fait que presque toutes les observations astronomiques de Ptolémée ont été remises en question (Newton 1977). Il semble admis que la plus grande partie de la contribution (sinon toute) de Ptolémée provient de calculs théoriques et non d'observations réelles (Keith Pickering). »

 

Ptolemy on Cathedrals with Seven Liberal Arts

Collaboration from Phillip EARENFIGHT

There are a few additional instances where the Liberal Arts appear with Astronomy (to what degree these examples allude to Ptolemy is another problem). However, they are not on the cathedral per se, but part of auxiliary or surrounding monuments. For example, see the Piazza San Giovanni in Florence. Here, the facade of the Bishop's place (opposite the Baptistry and the Duomo) was decorated in the trecento with a representation of the 7 Liberal arts. How this may or may not have connected with the reliefs on the Campanile (which includes Astronomy, as a representation of among the other arts) deserves consideration. I deal with the issue in my diss. on the art/arch. of the Misericordia (p. 113-115). See also Davidsohn's Storia di Firenze, vol. IV, pt.II, 514; and Marvin Trachtenberg's study on Giotto's Campanile. Also, I cannot recall if Andrea Pisano's Fontanta Maggiore in Perugia (adjacent to the Duomo) includes Astronomy, but I do remember that it includes the Liberal Arts.

 

Collaboration

EARENFIGHT Phillip, Juniata College Museum of Art.
HERBERT Francis, Curator of Maps, Royal Geographical Society - Institute of British Geographers.
HUYVAERT Bernard
MONTCHALIN Véronique de, Professeur d'histoire-géographie, formateur IUFM, chargée du service éducatif du musée des Beaux-Arts de Chartres et du service éducatif du Patrimoine de la DRAC Centre (Direction Régionale des Affaires Culturelles Région Centre). La cathédrale de Chartres, expression d'une religion.
PICKERING Keith
TRUFFA Giancarlo, Milan
VAN GENT Robert H., Utrecht.
 

Web

"Andrea Pisano", Thais - 1200 anni di scultura italiana.
"Firenze, Museo dell'Opera del Duomo [Piazza del Duomo 9, Florence, Italy, Telephone: +39 (55) 230-2885]", Thais - 1200 anni di scultura italiana.
"Claudius PTOLEMY", Multimedia Catalogue - Biography Index, Florence (Italy), Institute and Museum of the History of Science (IMSS).
Firenze, IMSS
John J. O'Connor and Edmund F. Robertson, "Claudius Ptolemy", The MacTutor History of Mathematics Archive, University of Saint Andrews, Scotland, School of Mathematics and Statistics, April 1999.
Le Tetrabiblos, ou les quatres livres de Claude Ptolémée, Textes astrologiques et Gazette, L'Échelle humaine, cours d'astrologie.
VERDUIN Kees, Functieleer en Theoretische Psychologie, Faculteit der Sociale Wetenschappen, Universiteit Leiden, Op zoek naar Jonitus.
 

Biblio

LATINI 1965 - Latini, Brunetto, édition critique par Francis J. Carmody, Li livres dou tresor, Genève, Slatkine Reprints, 1975, 458 p.. [Reimp.de l'ed. de Berkeley Los Angeles,1948. Version remaniée de la thése soutenue par l'auteur, Basel,1965.]
NEWTON 1977 - R. R. Newton, The Crime of Claudius Ptolemy, Baltimore (MD), Johns Hopkins University Press, 1977.
TRACHTENBERG 1971 - Trachhtenbert, Marin, The Campanile of Florence Cathedral, "Giotto's Tower", New York, New York University Press, 1971, 230 p., 338 ill.
 
mise à jour le 30 janvier 2001

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Ptolemaeus

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